ادامه تنش لفظی میان ایران و شورای همکاری خلیج فارس
نوشته شده توسط : ژورنالیست
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران

تنش موجود میان ایران و شورای همکاری خلیج پس از پایان جنگ ایران و عراق بی سابقه است

وزارت امور خارجه ایران به بیانیه شورای همکاری خلیج فارس که خواستار "پایان دخالت ایران در امور کشورهای داخلی" کشورهای خلیج فارس شده بود، واکنش نشان داده و این بیانیه را "مردود" خوانده است.

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفته است که بيانيه صادره از سوی شورای همكاری خلیج فارس، ديدگاه تمامی اعضای اين شورا نیست و برخی اعضای اين شورا از نام شورای همكاری برای اجرای منويات و اهداف خاص خود در منطقه سوء استفاده می‌كنند.

 

براساس این گزارش، وزیران خارجه شورای همکاری خلیج فارس در جلسه اخیر خود در ریاض، محتوای نامه وزیر امور خارجه ایران به بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در مورد اوضاع بحرین را مردود دانستند.

بیانیه اجلاس وزیران خارجه شورای همکاری خلیج فارس با اشاره به نامه آقای صالحی، اعلام کرده است که "لحن تهدید آمیز این نامه منعکس کننده نیات مداوم ایران برای مداخله بی پرده در امور داخلی بحرین و سایر کشورهای عضو شورای همکاری" است.

"بيانيه صادره از سوی شورای همكاری، ديدگاه تمامی اعضاي اين شورا نیست و برخی اعضای اين شورا از نام شورای همكاری برای اجرای منويات و اهداف خاص خود در منطقه سوء استفاده می‌كنند"

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران

وزیران امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، ضمن متهم کردن دولت ایران به دنبال کردن سیاست های مداخله جویانه، جمهوری اسلامی را به خاطر "پخش بی امان اتهامات دروغ به منظور تحریک به آشوب و براندازی و ایجاد بی ثباتی در منطقه" به شدت محکوم کرده اند.

در بیانیه وزیران خارجه شورای همکاری خلیج فارس تاکید شده است که کشورهای عضو این شورا در اتخاذ سیاست ها و تدابیر لازم به منظور حراست از حق حاکمیت و ثبات کشورهای خود تعلل نخواهند ورزید و از ایران خواسته است تا "به اقدامات تحریک آمیز، استخدام جاسوس و ایجاد شبکه های مخفی برای براندازی" در کشورهای عضو این شورا خاتمه دهد.

ظاهرا این بخش از بیانیه به اتهامات کویت در مورد ارتباط برخی دیپلمات های ایرانی با یک شبکه جاسوسی وابسته به سپاه پاسداران در آن کشور و همچنین اتهام جاسوسی علیه دو تبعه ایران در بحرین اشاره دارد.

وزیران خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس گفته اند که هدف دولت ایران از تلاش برای ایجاد بی ثباتی در کشورهای منطقه "منحرف کردن اذهان عمومی از مشکلات داخلی" جمهوری اسلامی است.

ایران طی مدتی که درگیری ها در بحرین آغاز شده، سه نامه به نهاد های بین المللی نوشته و خواستار پایان دادن به حضور نظامی امارات و عربستان برای سرکوب تظاهرکنندگان بحرینی شده است.

ایران تا سال ۱۹۷۱ میلادی نسبت جزیره بحرین ادعای ارضی داشت و آن را بخشی از خاک خود می دانست اما در این سال با نظارت سازمان ملل متحد رفراندومی برگزار شد که ساکنان بحرین رای به استقلال این جزیره دادند و ایران هم بحرین را به عنوان کشوری مستقل پذیرفت.

وزیران امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، دولت ایران را به سیاست های مداخله جویانه در امور این کشورها متهم کرده است

به همین دلیل اظهار نظر و مواضع ایران در قبال تحولات بحرین عموما با حساسیت بیشتری نسبت به دیگر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس از سوی این کشورها پیگیری می شود.

در پی آغاز تظاهرات ضد دولتی در بحرین و حمایت لفظی ایران از تظاهرکنندگان که خواستار اصلاحات اساسی در این کشور هستند، روابط ایران و بحرین تیره شده است.

دو کشور سفرای خود را از تهران و منامه فراخوانده اند و بحرین گفته که چند ایرانی را به جرم جاسوسی محاکمه خواهد کرد.

طی هفته های اخیر با ادعای کویت درباره کشف "شبکه جاسوسی ایران" در این کشور، روابط ایران و کویت نیر متشج شده و هر دو کشور سه دیپلمات طرف مقابل را از خاک خود اخراج کرده اند.

"ایران به اقدامات تحریک آمیز، استخدام جاسوس و ایجاد شبکه های مخفی برای براندازی در کشورهای عضو این شورا خاتمه دهد"

بیانیه شورای همکاری خلیج فارس

شورای همکاری خلیج فارس متشکل از عربستان سعودی، کویت، بحرین، امارات عربی متحده، عمان و قطر است و در جریان انقلاب اسلامی و آغاز جنگ ایران و عراق با هدف تقویت امنیت کشورهای عرب خلیج فارس و گسترش همکاری های اقتصادی میان آنها تاسیس شد.

روابط ایران و شش کشور شورای همکاری خلیج فارس از ابتدای تاسیس این شورا مناسبات دوستانه ای نبوده اما در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی، با سیاست تنش زدایی، همکاری میان دو طرف افزایش یافت و حتی به امضای قرارداد های امنیتی منجر شد.

به گفته برخی از کارشناسان امور دپیلماتیک در منطقه خلیج فارس، تنش موجود در روابط ایران و کشورهای شورای همکاری، پس از پایان جنگ ایران و عراق بی سابقه است.




:: بازدید از این مطلب : 1749
|
امتیاز مطلب : 131
|
تعداد امتیازدهندگان : 39
|
مجموع امتیاز : 39
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 فروردين 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: